Európsky automotive má pred sebou zrejme ťažké časy. Nielen že ho nová situácia postavila do pozície, kedy nedokáže predpovedať dôsledky v budúcnosti, ale navyše možno očakávať aj negatívny vplyv čipovej krízy.
Je zrejmé, že výpadky v dodávkach čipov nebudú jediným problémom pre výrobcov áut v tomto roku. Vznikli aj nové problémy s tým, že sa prerušili výroby niektorých podnikov na Ukrajine a zároveň bol prerušený aj export do Ruska. Práve tieto situácie môžu negatívne vplývať na najväčšie automobilky.
Nekončiace komplikácie
Netreba očakávať, že všetky firmy z dodávateľského reťazca, ktorý je tvorený vyše 360 subjektami, budú neustále v rastúcom trende. Avšak ak by nenastali aktuálne problémy s nedostatkom polovodičov alebo iných komponentov, tento rok by mohol pre automobilový priemysel znamenať, že je z toho najhoršieho vonku.
Automobilový sektor už dnes zápasí s nedostatkom viacerých potrebných surovín, ako je horčík, železo, meď, uhlie a guma. Situácií nepomáha ani vojnový konflikt a s ním spojené dianie na obchodných trhoch. Okrem toho sa zvyšujú náklady na palivo a námornú dopravu, ktorá je pre automobilový sektor nosným dopravným prostriedkom.
Tento nepriaznivý vývoj sa začal výrazne prejavovať aj v podnikoch na Slovensku, mnohé z nich boli dokonca nútené dočasne prerušiť výrobu.
Dôležitosť vývozu áut
Nová situácia prináša do budúcnosti množstvo premenných najmä, čo sa týka cien vstupov, dostatkom surovín a komponentov. Navyše dôležitým je aj samotný dopyt viazaný na export. Invázia Ruska na Ukrajinu v praxi znamená aj pretrhanie exportných kanálov. Práve tie sa dotknú aj niektorých slovenských firiem, ktoré exportovali do týchto krajín.
Kým napríklad trnavský Stellantis Slovakia sa primárne zameriava na západné trhy a export do Ruska alebo na Ukrajinu je minimálny, žilinská Kia Slovakia môže mať veľký problém a najmä pokles v exporte alebo produkcií. Tento podnik totižto v roku 2020 exportoval vozidlá do 93 krajín, pričom Rusku patrilo tretie miesto.
Aj najväčší slovenský výrobný podnik Volkswagen Slovakia je ovplyvnený aktuálnou situáciou, i keď Rusko ani Ukrajina nepatria medzi hlavné exportné trhy. Do Ruska smeruje iba malá časť produkcie, ale nepriamo to ovplyvňuje aj jeho aktuálnu produkciu, keďže pre výpadky v dodávkach komponentov musel závod viackrát prerušiť výrobu.
Automobilky sa pripravujú na výraznejšie zmeny
Bratislavský Volswagen plánuje nabehnúť na výrobu dvoch nových modelov, trnavský Stellantis stojí pred investíciou viac ako 180 miliónov eur, ktorá bude viesť k novému výrobnému programu. Žilinská Kia sa aj naďalej sústreďuje na plugin hybridné verzie ostatných modelov. A plánuje do roku 2024 začať vyrábať čisto elektrický model. Avšak všetky tieto zmeny by vyžadovali stabilitu na automobilovom trhu a výrazne vyšší dopyt po elektromobiloch.
Slovensko stále patrí medzi lídrov
Slovensko podľa Zväzu automobilového priemyslu SR naďalej ostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa. Vlani sa na tisícku Slovákov vyrobilo 184 vozidiel a podiel automobilovej výroby dosiahol 47,7%. Na celkovom exporte krajiny sa automobilový priemysel podieľal viac ako 42 percentami, aj keď pracovníkov v danom odvetví mierne ubudlo. Automobilový pr